Zakelijk & Politiek
1 Oct
Dirksland – Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis opende op 29 september de polikliniek van de toekomst. Met een vernieuwde werkwijze op alle poliklinieken zet het ziekenhuis een grote stap naar passende zorg: de juiste zorg, op de juiste plek. Patiënten krijgen meer inzicht en regie over hun eigen zorg en kunnen steeds meer zaken zelf regelen - van online inchecken en aanmelden tot het stellen van vragen via een app. Hierdoor ontstaat voor zorgverleners juist meer tijd en ruimte om persoonlijke zorg te verlenen. Lees meer >>
Eén centrale balie op polipleinen
Vanaf heden werken alle specialismen binnen het ziekenhuis samen op polipleinen met één centrale balie. “Voorheen had iedere polikliniek een eigen balie en een eigen manier van werken. Nu delen ze een gezamenlijke balie op een poliplein en hanteren we overal dezelfde werkwijze. Denk aan het maken van afspraken, de voorbereiding van het spreekuur en de opvolging. Dat zorgt niet alleen voor meer overzicht, maar maakt ook nauwere samenwerking tussen specialismen mogelijk. Bovendien hebben we direct de stap gezet naar meer digitaal werken,” vertelt gynaecoloog Robbert-Jan Delfos. “De polikliniek van de toekomst geeft patiënten vooral meer duidelijkheid: van het maken van afspraken tot en met de opvolging van het consult verloopt alles op dezelfde manier. Dankzij vernieuwde bewegwijzering vinden patiënten bovendien sneller hun weg naar het poliplein en de wachtkamer.”
Meer regie door digitalisering
Patiënten kunnen nu meer zorgzaken eenvoudig zelf regelen, op een moment dat het hen uitkomt. Zo plannen zij afspraken via het patiëntenportaal Mijn Van Weel-Bethesda en stellen zij met de app BeterDichtbij rechtstreeks vragen aan hun zorgverlener. Is een fysiek bezoek niet nodig in het ziekenhuis of op de poliklinieken in Hellevoetsluis en Brielle, dan kan de afspraak ook via (beeld)bellen plaatsvinden. Dit bespaart de patiënt onnodige reistijd. Bram Bolle, manager zorg en bedrijfsvoering: “Digitalisering geeft patiënten meer regie en inzicht in hun zorg. Tegelijkertijd zorgt een goed voorbereide patiënt ervoor dat zorgverleners meer tijd hebben voor persoonlijke aandacht, zoals het geven van uitleg en het beantwoorden van vragen.”
Bezoek aan de polikliniek
Patiënten ontvangen na het online inchecken een QR-code. Bij binnenkomst scannen zij deze QR-code en ontvangen zij een dagticket. Vervolgens volgen zij de route naar het poliplein waar zij zich aanmelden met de QR-code. Op dat moment weet de zorgverlener dat de patiënt er is. Zodra zij aan de beurt zijn, verschijnt er een oproep op het wachtkamerscherm en mag de patiënt naar de spreekkamer. Soms meten patiënten voor deze afspraak hun vitale waarden bij een zelfmeetkiosk, zodat de zorgverlener deze gegevens al voor het gesprek heeft. Na afloop van het consult vinden patiënten het verslag, folders en eventuele vervolgafspraken terug in het portaal. Op deze manier hebben patiënten meer regie over hun zorg, maar met behoud van de vertrouwde aandacht van de zorgverlener.
Digitaal tenzij
Het Van Weel-Bethesda begrijpt dat digitale zorg niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Daarom krijgen patiënten hierbij de ondersteuning die zij nodig hebben. Bij de incheckzuilen staan medewerkers klaar om te helpen en op de polipleinen kunnen patiënten altijd terecht bij de balie voor vragen. Ook is er het nieuwe DigiPunt in Dirksland, waar patiënten stap voor stap worden begeleid om vertrouwd te raken met digitale zorg. Lukt het niet om digitale middelen te gebruiken, dan kan de patiënt dit altijd aangeven bij de zorgverlener.
Zorg voor de toekomst
Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis zet met de polikliniek van de toekomst een grote stap vooruit en speelt hiermee in op de veranderende zorg, waarin de vraag de komende jaren stijgt en het aantal zorgverleners afneemt. Bestuurder Koos Moerland, voorzitter van de raad van bestuur: “Dit is een belangrijke ontwikkeling voor onze regio. Innovatieve oplossingen gaan hand in hand met persoonlijke aandacht, zodat patiënten ook in de toekomst kunnen rekenen op zorg dichtbij huis. Passende zorg maken we samen."
Foto
Op de foto van links naar rechts: Bram Bolle - manager zorg en bedrijfsvoering, Robbert-Jan Delfos – gynaecoloog en Koos Moerland, voorzitter raad van bestuur.