Algemeen
28 Feb
Sommelsdijk - Afgelopen dinsdag 26 november vond er een branchetafel-gesprek plaats voor het vmbo-profiel Horeca, Bakkerij en Recreatie op de Beroepscampus in Middelharnis. Twaalf ondernemers uit verschillende takken van de sector kwamen bijeen om de uitdagingen te bespreken en nieuwe ideeën te ontwikkelen om jongeren te enthousiasmeren voor beroepen binnen deze sectoren. Lees meer >>
Een belangrijk thema tijdens de bijeenkomst was de toenemende trend dat jongeren minder vaak kiezen voor vervolgopleidingen in de richting van Horeca, Bakkerij en Recreatie (HBR). Een landelijke trend die de aanwezige ondernemers herkennen. Een van de vertegenwoordigers uit de horeca benadrukte dat jongeren soms kiezen voor een opleiding simpelweg omdat deze dichtbij wordt aangeboden, zonder de juiste afstemming op hun werkelijke interesse of talenten.
Om deze trend te keren, werd er besproken hoe de verschillende sectoren elkaar steeds meer kunnen versterken. RGO Beroepscampus en Albeda hebben dan ook regelmatig contact met het bedrijfsleven, wat zorgt voor korte lijntjes en beter op elkaar afgestemde opleidings- en werkprogramma’s. Het is immers niet alleen het specialistische en ambachtelijke werk, zoals het maken van banket en chocolade, maar ook industriële processen die jongeren zouden kunnen aantrekken.
Tijdens de gesprekken werd verder duidelijk dat het imagoprobleem van de sectoren aangepakt moet worden. Maar ook dat de ouders, die vaak mede de keuze voor een vervolgopleiding beïnvloeden, beter geïnformeerd moeten worden over de werkelijke mogelijkheden in de sector. Om dit beeld te verbeteren, is het belangrijk een realistische, maar ook actuele voorstelling van zaken te geven, bijvoorbeeld over het aantal uren en de werklast. Daarnaast werd het belang van goede communicatie tussen leerlingen en bedrijven besproken.
Projectweken en bedrijfsbezoeken kunnen jongeren meer inzicht geven in wat ze kunnen verwachten en hen enthousiasmeren voor de praktijk. Ook werd het belang van interessante stages en een betere uitleg aan bedrijven over wat leerlingen mogen en kunnen, benadrukt. Hierdoor krijgen jongeren niet alleen een realistisch beeld van het vak, maar kunnen bedrijven ook optimaal profiteren van stagiaires.
Er werd verder gepleit voor een bredere focus op havo-leerlingen, die vaak een overstap maken naar het mbo, en een intensievere inzet op de bovenbouw van groep 7/8 in het basisonderwijs. Dit biedt kansen om jongeren vroegtijdig te interesseren voor de sector.