Regio - In het kort zegt: Wat gaat er mis in de taxisector? FNV noemt vier punten: 1) Inkoop door gemeenten en zorgverzekeraars. 2) Veel taxibedrijven in rode cijfers. 3) Steeds minder chauffeurs in loondienst. 4) Social Return zorgt niet voor Echte banen. FNV Taxi publiceerde donderdag 9 maart 2017 een zogeheten "witboek", samengesteld met verhalen van werknemers in de taxisector. Door de aanbestedingen staan werknemers in de kou zeggen zij. Minke Jansma van FNV roept opdrachtgevers en overheid op hun verantwoordelijkheid te nemen: "Zij hebben de sleutel in handen om deze sector weer gezond te maken." In de sector werken zo’n 30.000 chauffeurs die leerlingen, ouderen of anderen die zorg behoeven vervoeren voor vervoersbedrijven, die rijden voor opdrachtgevers als gemeenten en zorginstellingen. Gemeente Goeree-Overflakkee reageert hierop; lees hieronder verder.

Witboek

Om de paar jaar worden deze contracten opnieuw aanbesteed. Jansma van FNV: "Dit witboek is bedoeld om opdrachtgevers duidelijk te maken dat de bodem is bereikt. Als werkgevers en werknemers pakken wij onze verantwoordelijkheid door via de cao de concurrentie op arbeidsvoorwaarden tot een minimum te beperken, maar zolang opdrachtgevers blijven wegkijken komen we als sector niet verder."

Gemeenten moeten hun verantwoordelijkheid nemen

Volgens Jansma hebben opdrachtgevers en overheid de sleutel in handen om de sector van doelgroepenvervoer weer gezond te maken. 'Het kabinet bekrachtigde onlangs de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) die regelt dat gemeenten reële en eerlijke tarieven voor de thuiszorg moeten hanteren. Dit zou er ook voor al het aanbestede vervoer moeten komen. Zo kunnen we eindelijk de race naar beneden stoppen.”

Steeds meer onzekerheid, steeds minder kwaliteit

Bij elke aanbesteding worden de duurdere ervaren werknemers ingeruild voor goedkopere en gesubsidieerde arbeidskrachten. Dit leidt niet alleen tot grote onzekerheid onder chauffeurs. Jansma: ‘Gemeenten hebben de verantwoordelijkheid voor de chauffeurs maar ook een zorgplicht naar hun inwoners voor goed, veilig kwalitatief vervoer. Door de druk op de chauffeur kan hij niet meer de kwaliteit bieden die hij wil. Tijd en aandacht voor de kwetsbare klant is niet meer mogelijk. Instaptijden en voorwaarden zijn zo strak geregeld dat iedereen de dupe wordt van het gemeentelijk beleid.’

Hoog aantal faillissementen door te lage inschrijvingen

Een ander probleem is dat veel taxibedrijven, bewust en onbewust, te laag inschrijven bij aanbestedingen, waarna ze in de financiële problemen komen. Jansma: ‘Sommige overzien niet alle kosten, maar andere schrijven bewust te laag in om de opdracht maar niet mis te lopen. De sector kampt niet voor niets met relatief veel faillissementen.’ De komende tijd gaat FNV Taxi op pad om het witboek aan te bieden bij lokale opdrachtgevers, zoals gemeenten en zorginstellingen. U kunt het witboek vinden op de website van FNV.

Reactie gemeente Goeree-Overflakkee

Wethouder Gerrit de Jong: "Als gemeente zijn wij verantwoordelijk voor het regelen van vervoer voor doelgroepen, zoals Wmo-vervoer, Leerlingenvervoer en het vervoer van en naar de dagbesteding. Deze dienstverlening moet op basis van een aanbesteding efficiënt worden ingekocht. Bij onze aanbestedingen houden wij zoveel als mogelijk rekening met het creëren van mogelijkheden voor lokale vervoerders. De tarieven zijn gebaseerd op reële taxitarieven en Social Return wordt toegepast."

Bron FNV