Dirksland - "Huisartsenpost en meldkamer in één; is het mogelijk om de steeds zeldzamere beschikbare acute zorg beter te verdelen?" In juni en juli (23 – 25 juni en 30 juni tot 2 juli) starten Huisartsenpost ’t Hellegat en de meldkamer van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) gezamenlijk de pilot ‘zorgmeldkamer’. Voor de pilot wordt gebruik gemaakt van hulpvragen die via de HAP uit gebied Goeree-Overflakkee binnenkomen op vrijdagavond tussen 17:00 – 23:00 en 08:00- 23:00. Dit wordt gemeten gedurende twee pilotweekenden. Lees hieronder verder.

Pilotperiode

Wanneer geen bewustzijn of ademhaling aanwezig is wordt de melding direct gekoppeld aan een ambulance. Bij hulpvragen die niet direct levensbedreigend zijn gaan de MKAcentralist en HAP-triagist onder supervisie van een regiearts gezamenlijk de hulpvraag van de patiënt beoordelen om ervoor te zorgen dat de patiënt het beste zorgaanbod krijgt; “de juist zorg op de juist plek”. De melding wordt verder uitgevraagd en op basis van de uiteindelijke urgentieclassificering wordt de juiste hulpverlener ingeschakeld.

Direct overleg

Doordat direct overleg tussen MKA-centralist, HAP-triagist en regie-arts mogelijk is, denkt de projectgroep dat een betere spreiding en beschikbaarheid van acute zorg in de regio wordt gegarandeerd. Afgelopen tijd bestaat een aanhoudende zorg over de toekomstbestendigheid van de zorginfrastructuur op de Rotterdamse eilanden. Mede door de sterke vergrijzing, toenemende vraag naar Ambulancezorg en toegankelijkheid van de huisartsenpost. Met deze pilot wordt onderzocht of telefonische aanvraag van spoedzorg via een centraal loket onder supervisie van een regie-huisarts, een verbetering geeft van kwaliteit, spreiding en beschikbaarheid van acute zorg.

Speerpunten

1. Snelle toegang tot spoedzorg

2. Juiste zorg op de juiste plek

3. Krachtenbundeling zorgverleners

4. Goede coördinatie en heldere regie