Ouddorp - Het was een vrolijke boel op basisschool de Westhoek woensdagmiddag 11 januari 2017. Alle leerlingen waren weliswaar vrij, maar de 180 leerkrachten van de 13 basisscholen van SOPOGO (Stichting Openbaar Primair Onderwijs Goeree-Overflakkee) hadden zich in Ouddorp verzameld voor een culturele studiemiddag. De aftrap van het project “cultuureducatie kleurt je leven” vond plaats, een project waarbij samengewerkt wordt met 12 kunstenaars en kunstdocenten uit de regio. Lees hieronder verder.

Boetseren, dansen, hout-stroomconstructies maken, druktechnieken en werken met restmateriaal zijn voorbeelden van activiteiten die deze middag middels workshops aangeboden zijn. Het enthousiasme is groot om cultuureducatie op een hoger plan te trekken. Deze kunstdocenten gaan de komende maanden series met lessen geven aan alle 1600 leerlingen van SOPOGO. De leerkrachten professionaliseren zichzelf door middel van co-teaching: ze kijken mee met de docent, laten zich inspireren en gaan vervolgens zelf aan de slag.

SOPOGO vindt het belang van cultuureducatie groot. Men heeft Fred Wartna, docent didactiek van de Willem de Kooningacademie uitgenodigd om het belang van cultuureducatie onder de aandacht te brengen. Fred Wartna, tevens directeur van villa Zebra in Rotterdam, bracht een inspirerend verhaal waaruit bleek dat cultuureducatie veel verder gaat dan een lesje handvaardigheid. Verbeelding, verwondering, onderzoeken en creatief denken zijn essentiële bouwstenen in de ontwikkeling van het kind. Het onderwijs van vandaag op de SOPOGO scholen gaat zich meer en meer richten op de unieke talenten die het kind heeft. Nieuwsgierigheid is een prachtige eigenschap, die de leerkracht moet stimuleren bij ieder kind.

Saskia van der Linden, docent vakdidactiek kunstvakken van de Fontys Hogeschool was een tweede spreker deze middag. Zij gaf de leerkrachten het belang van het mogen maken van fouten mee. Kinderen moeten zich vrij voelen om nieuwe dingen te leren. Het proces is dan belangrijker dan het eindproduct. Creativiteit laat zich niet vangen in vaste formats.

De 13 scholen van SOPOGO hebben een belangrijke subsidie ontvangen van het Fonds voor de Cultuurparticipatie. Met deze middelen zullen de komende jaren meerdere onderdelen uitgevoerd gaan worden. De grote groep leerkrachten is enthousiast en gaat er graag mee in de praktijk op school mee aan de slag.